Cinis Fertilizer signerar avsiktsförklaring med K+S för att säkra försäljning och insatsvara

28.06.2022
Cinis Fertilizer har tecknat en avsiktsförklaring med K+S med målet att ingå bindande försäljnings- och leveransavtal för flera av bolagets kommande produktions­anläggningar för mineralgödsel. K+S kommer att köpa allt kaliumsulfat från Cinis Fertilizers tredje och fjärde produktions­anläggning och leverera insatsvaran kaliumklorid till samtliga fyra produktions­anläggningar.

Cinis Fertilizer har signerat en avsiktsförklaring med K+S, ett bolag verksamt inom kaliumbaserat gödsel och salt. Avsiktsförklaringen, som innehåller alla relevanta villkor, formaliserar de långt gångna förhandlingarna mellan Cinis Fertilizer och K+S om försäljning av kaliumsulfat (SOP) och natriumklorid från Cinis Fertilizers planerade produktions­anläggningar. Avsiktsförklaringen inkluderar också inköp av kaliumklorid (MOP) från K+S till Cinis Fertilizers samtliga produktions­anläggningar.

– Vi är mycket stolta över att kunna meddela vårt samarbete med ett så välrenommerat företag som K+S. Detta partnerskap kommer, tillsammans med våra redan ingångna försäljnings- och inköpsavtal för våra två första anläggningar, att säkra både MOP-inköp och SOP-försäljning för våra första fyra produktions­anläggningar. Det minskar risken i vår affärsplan ytterligare och bekräftar samtidigt att gödselindustrin är redo för en mer hållbar produkt, säger Jakob Liedberg, VD och grundare av Cinis Fertilizer.

I avsiktsförklaringen framgår att K+S avser köpa hela SOP-kapaciteten från Cinis Fertilizers tredje och fjärde produktions­anläggning, med start från 2026. De två produktions­anläggningarna förväntas nå full produktion om 600 000 ton SOP per år under 2028.

K+S har också för avsikt att leverera upp till 100 procent av insatsvaran MOP som behövs för Cinis Fertilizers fyra första planerade produktions­anläggningar.

Utöver detta anger avsiktsförklaringen att K+S avser köpa hela volymen natriumklorid (salt) från Cinis Fertilizers två första produktions­anläggningar i Örnsköldsvik och Skellefteå.

Cinis Fertilizer och K+S kommer nu att fortsätta arbetet för att ingå bindande avtal. Avsikten är långsiktiga avtal för såväl MOP och SOP som för natriumklorid.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Charlotte Becker, IR- och kommunikationsdirektör Cinis Fertilizer
charlotte@cinis-fertilizer.com
+ 46 730 37 07 07

Cinis Fertilizer är ett svenskt greentech-bolag som kommer att producera ett miljövänligt mineralgödsel, kaliumsulfat (SOP), genom att återvinna industriavfall från massa- och pappersindustrin samt från tillverkning av elbilsbatterier. Den patentskyddade tekniken kommer att använda hälften så mycket energi som dagens produktions­metoder och resultatet är ett fossilfritt mineralgödsel med nära noll koldioxidavtryck. Ett unikt och cirkulärt bidrag som möjliggör hållbart jordbruk. För mer information, besök www.cinis-fertilizer.com.

• Cinis KplusS LOI.png