Cinis Fertilizer får startbesked för byggnation i Örnsköldsvik

11.01.2023
Cinis Fertilizer har erhållit startbesked för byggnation av sin produktions­anläggning på fastigheten Bredånger 2:165 på Köpmanholmen i Örnsköldsviks kommun.

Cinis Fertilizer planerar byggnationen av sin första produktions­anläggning för fossilfritt och cirkulärt kaliumsulfat i Köpmanholmen, söder om Örnsköldsvik. Startbeskedet innebär att bolaget får påbörja markarbeten på fastigheten med tillhörande pålning och spontning inför nybyggnad av industri- och lagerbyggnad.

- Vi är glada över att ha fått startbesked för bygget i Örnsköldsvik. Det är en viktig milstolpe som innebär att vi kan påbörja markarbeten och successivt börja bygga den första produktions­anläggningen för fossilfritt kaliumsulfat, säger Jakob Liedberg, grundare och VD för Cinis Fertilizer.

Nästa milstolpe i samband med byggnationen av Cinis Fertilizers första produktions­anläggning är huvudförhandling i målet om Cinis Fertilizers miljötillståndsansökan. Mark- och miljödomstolen meddelade tidigare i november att huvudförhandling planeras i mars 2023.

+46 709 99 49 70

Cinis Fertilizer är ett svenskt greentech-bolag som kommer att producera ett miljövänligt mineralgödsel, kaliumsulfat (SOP), genom att återvinna industriavfall från massa- och pappersindustrin samt från tillverkning av elbilsbatterier. Den patentskyddade tekniken kommer att använda hälften så mycket energi som dagens produktions­metoder och resultatet är ett fossilfritt mineralgödsel med nära noll koldioxid­avtryck. Ett unikt och cirkulärt bidrag som möjliggör hållbart jordbruk. FNCA Sweden AB är Certified Adviser. För mer information, besök
www.cinis-fertilizer.com.

• Örnsköldsvik.png