Cinis Fertilizer har rekryterat och anställt hela personalstyrkan till sin första anläggning

02.02.2024
Cinis Fertilizer har nu rekryterat och anställt den personalstyrka som krävs för att kunna ta produktions­anläggningen i Örnsköldsvik i drift i slutet av första kvartalet 2024.

Arbetet med att färdigställa Cinis Fertilizers första produktions­anläggning för fossilfritt kaliumsulfat närmar sig slutet och bolaget förbereder sig för driftsättning i slutet av första kvartalet 2024 med produktions­start någon vecka därefter. Nu har Cinis Fertilizer rekryterat och anställt hela den personalstyrka som behövs för att ta produktions­anläggningen i Köpmanholmen, strax utanför Örnsköldsvik, i drift.

”Med alla befintliga industrier och nya etableringar längs Norrlandskusten är vi extra glada över att det funnits ett så stort intresse för att arbeta hos just Cinis Fertilizer. Jag vill hälsa alla nya medarbetare varmt välkomna till Cinis Fertilizer och vår resa mot att producera världens mest hållbara mineralgödsel”, säger Jakob Liedberg, grundare och VD Cinis Fertilizer.

”Jag är mycket stolt över vilket kompetent team vi på kort tid lyckats rekrytera till produktions­anläggningen i Köpmanholmen. Jag ser fram emot att få ta emot mina nya kollegor och tillsammans starta upp produktionen under våren”, säger Mikael Hörlin, platschef för Cinis Fertilizers produktions­enhet i Örnsköldsvik.

Charlotte Becker, IR- och kommunikationsdirektör Cinis Fertilizer
charlotte@cinis-fertilizer.com

Cinis Fertilizer är ett svenskt greentech-bolag som kommer att producera ett miljövänligt mineralgödsel, kaliumsulfat (SOP), genom att återvinna restströmmar från tillverkning av batterier och batterimaterial samt från massaindustrin och övrig industri. Den patentskyddade tekniken kommer att använda hälften så mycket energi som dagens produktions­metoder och resultatet är ett mineralgödsel med nära noll koldioxidavtryck. Ett unikt och cirkulärt bidrag som möjliggör hållbart jordbruk. FNCA Sweden AB är Certified Adviser. För mer information, besök www.cinis-fertilizer.com.

• CinisEmployees.jpg
  • _WBG1886.jpg