Cinis Fertilizer har säkrat leveranser av insatsvaror för produktion enligt plan

22.01.2024
Cinis Fertilizer har säkrat leveranser av insatsvaror för produktions­start enligt plan och för full produktion under resten av året. Förseningarna hos samarbetspartnern Northvolt påverkar varken bolagets planerade produk­tionsstart eller produktions­­volymerna för 2024 då bolaget har överenskommelser med kompletterande leverantörer av insatsvaran natriumsulfat.

”För att säkerställa planerade produktions­volymer under helåret 2024 har vi aktiverat våra överenskommelser med befintliga och nya leverantörer såväl i Sverige som internationellt. Dessa leverantörer av natriumsulfat kompletterar de volymer vi får från Northvolt. Från och med februari månad tar vi emot leveranser av insatsvaror till vår anläggning i Örnsköldsvik”, säger Jakob Liedberg, grundare och VD Cinis Fertilizer.

”Vi har mycket goda relationer med Northvolt och flera andra leverantörer av restströmmar från olika sektorer, inklusive massaindustrin, och jag ser fram emot att äntligen kunna starta vår produktion av miljövänligt kaliumsulfat”, säger Jakob Liedberg.

Planen att driftsätta produktions­anläggningen i Örnsköldsvik i slutet av första kvartalet 2024, med produktions­start någon vecka därefter, ligger fast.

Charlotte Becker, IR- och kommunikationsdirektör Cinis Fertilizer
charlotte@cinis-fertilizer.com

Cinis Fertilizer är ett svenskt greentech-bolag som kommer att producera ett miljövänligt mineralgödsel, kaliumsulfat (SOP), genom att återvinna restströmmar från tillverkning av batterier och batterimaterial samt från massaindustrin och övrig industri. Den patentskyddade tekniken kommer att använda hälften så mycket energi som dagens produktions­metoder och resultatet är ett mineralgödsel med nära noll koldioxidavtryck. Ett unikt och cirkulärt bidrag som möjliggör hållbart jordbruk. FNCA Sweden AB är Certified Adviser. För mer information, besök www.cinis-fertilizer.com

• Örnsköldsvik.png